עיצוב חדר ילדים - טיפים חשובים

בבואנו לעצב את חדר הילדים או הנוער שלנו אנחנו צריכים להתייחס למכלול של גורמים. הן לגורמים פיזים כמו שטח החדר וגודלו, מיקום החלון ומיקום הדלת והן לגורמים עיצוביים. ראשית כמובן אנחנו צריכים לחשוב למי מיועד החדר בטווח המידי וכדאי גם לחשוב על כמה שנים קדימה בטווח של כחמש שנים לפחות. כך לדוגמא אם אנחנו מעצבים חדר לילד צעיר בן שלוש כדאי לחשוב קצת גם על תכנון המשפחה. האם כבר יש לו אח או אחות שאמורים להכנס לאותו חדר? או שאם עדיין אין, האם ברצננו לצרף תינוק חדש למשפחה. לחילופין אם אנחנו מתכננים חדר לבן נוער כדאי לקחת בחשבון שבמהרה הוא יהפוך לחייל ואולי תצטרף אליו חברה וכדאי לתכנן אפשרות ללינה משותפת. כדאי לזכור שריהוט לחדר הילדים מחליפים בממוצע כל 7-10 שנים ולכן כדאי להקדיש לנושא זמן מחשבה ותכנון.

בבחירת סגנון הריהוט ההמלצה שלי היא לבחור בריהוט בגוון אחיד ובקווים פשוטים ונקיים. ריהוט כזה ישמש אתכם לאורך זמן ולא יהפוך לילדותי מידי או מצועצע מידי וימאס לאחר זמן קצר. את הסגנון האישי תוכלו להביא לידי ביטוי בעזרת צביעת הקירות, ציורי קיר או מדבקות מיוחדות הנמכרות בחנויות המוכרות מדבקות לחדרי ילדים ואביזרים משלימים.

שני ילדים בחדר

בתכנון חדר הילדים כדאי גם לחשוב על אלמנטים חינוכיים וערכים משפחתיים. כך למשל יש הורים שיעדיפו ששני ילדים יחלקו חדר אחד, לפחות בשנים הראשונות, גם אם בבית קיימים חדרים נוספים וכל ילד יכול לקבל חדר משלו. מחקרים חינוכיים רבים מצביעים כל כך שיש יתרונות רבים לכך שאחים חולקים חדר אחד. כמובן שנכנסים שיקולים של הפרש הגילאים בין הילדים ומינם. אם מדובר בשני בנים או בשתי בנות באותו החדר רוב הסיכויים שהם יוכלו לחלוק את החדר שנים רבות יותר מאשר אם מדובר בבן ובבת. ככל שהפרש הגילאים קטן יותר כך יהיה לילדים נוח יותר ללון בחדר משותף. מגורים בחדר משותף יקנו לילדים ערכים של חלוקה, כבוד הדדי, וויתור, התפשרות ועוד. מומלץ לא להקל ראש בתכנון חדר ילדים כפי שעושים במהלך עיצוב גני ילדים על מנת שיהיו אזורים משותפים בד בבד עם אזורים פרטיים. חשוב לוודא שיהיה ייצוג יחודי לכל ילד שיבוא לידי ביטוי בעיצוב החדר.

בחירת הריהוט

אחרי שהחלטנו למי מיועד החדר, בטווח הקצר ובטווח הארוך, עלינו לבחור את הריהוט. בחדר ילדים מדובר בד"כ במיטה, ארון בגדים ופינת לימודים. אם מדובר בחדר לשניים כמובן שיש למצוא מיטה לשניים. הפיתרון לא חייב להיות מיטת קומתיים. כיום יש בשוק מיטות המסודרות בצורת "ר" או מיטות רכבת – מיטה אחת בהמשך לאחרת בחפיפה חלקית. במיטות רכבת משולב גם שטח אחסון גדול שיכול לצמצם את גודל הארון. חשוב מאוד לזכור שגם אם הוחלט על מיטת קומתיים לבחור מיטה שניתן בבוא היום לפרק אותה לשתי מיטות נפרדות. כדאי גם לשקול לרכוש את הריהוט בשלבים. בחדר לילד צעיר אין צורך בפינת לימודים, אבל כדאי לתכנן את מיקומה ואולי לרכוש רק מדפים או שידת כוורת שבשלב הראשון ישמשו כאחסון למשחקים ולאחר מכן יכולו לשמש לספרי לימוד ולהיות חלק מפינת הלימודים. בדקו את הנושא ואולי אף תקבלו הנחות ברכישת הפריטים לחדר לסירוגין.

עיצוב משלים

אמנם הריהוט בחדר הילדים הוא הדבר הבסיסי והחשוב ביותר אבל האביזרים המשלימים הם אלה שבעצם נותנים את התון וקובעים את סגנון העיצוב של החדר. היתרון בעיצוב משלים הוא שקל לשנות אותו בעלויות נמוכות יחסית. גם בחדר התינוקות "השתוללתם" עם ציורי קיר לחדרי תינוקות. ואחרי שנתיים זה נראה לכם תינוקי מידי תוכלו בקלות לצבוע את הקיר ולהזמין ציור אחר או להוסיף מדבקה. אמצעים נוספים שניתן לעצב בעזרתם את החדר ולתת לו את האווירה הרצויה הם: וילנות, שטיחים, גופי תאורה – שגם אותם חשוב להתאים לפעילויות השונות בחדר. חשוב לזכור שחדר הילדים הוא עולם ומלואו, יש בו ספרים, משחקים, בובות, חפצי נוי ולפעמים גם אוספים או גביעים ומדליות. חשוב לתכנן מקום יעודי לכל החפצים על מנת לאפשר לילד לסדר את החדר ולהפחית עומס ויזואלי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here