בניה יבשה – שיטת הבניה העתיקה והטובה עם שימוש בלוחות גבס

מהי בנייה יבשה (dry construction)? – ובכן, הכוונה היא לבנייה שנעשית בשטח על ידי הנחה של אבנים אחת על גבי השנייה ללא שימוש בחומר מילוי כלשהם בין האבנים.

אבן היא חומר הבנייה העתיק ביותר הידוע לאנושות. האבן משמשת מקדמת דנא לבנייה בשיטה של בנייה יבשה שקושרת יחד את האבנים באמצעות חיכוך, כוח המשיכה ומיומנויותיו של האומן. הפירמידות המרשימות במצריים או המקדשים הפרואנים המופלאים הן דוגמאות ידועות ומפורסמות של סגנון בנייה זה בעולם. דוגמה אחרת מאירופה היא אתר המורשת העולמי באנגליה – Stonehenge.

ואכן, מבנים עתיקים שנבנו בשיטת אבן יבשה משתרעים מאזור הים התיכון ועד לאיי שטלנד. קיר שבנוי בשיטת האבן היבשה שעליו צומחת גדר חיה נפוץ ביותר באנגליה. קירות אלה נועדו ליצירת גבולות בשדות הנרחבים  באיים הבריטיים, והם מאפיינים כל כך את השדות והשבילים של אנגליה הכפרית. שורשיה של הבנייה באבן יבשה באיים הבריטיים נמצאים עוד בתקופת הברזל.

באשר לבניית קירות תמך, ברור שהקיר צריך להיות חזק דיו על מנת לעצור את הלחץ שנוצר בעקבות משקלה הרב של האדמה, ויחד עם זאת חייבים להיות בו מספיק נקבוביות כדי לאפשר את ניקוז המים. הסוגים הפופולאריים ביותר של קירות הם אלה שבנויים מאבן. יש שני סוגי בנייה בסיסיים לשימוש באבן לבניית קיר תמך – בניה יבשה כאשר משתמשים באדמה כחומר המילוי שבין האבנים ובנייה שבה משתמשים במלט כדי להדביק את האבנים זו לזו.

כשבונים קיר מבנייה יבשה אפשר (למרות שלא מומלץ) להתחיל את הקיר בגובה פני הקרקע, מבלי להשקיע אותו מתחת לפני השטח. הדרך הזולה ביותר לבנות קיר מבנייה יבשה היא לבחור אבן מקומית. יש לבחור באבנים גדולות שיונחו זו על גבי זו, ובהרבה אבנים קטנות למילוי הסדקים שבין האבנים הגדולות. יש להשתמש באבנים הגדולות יותר כדי ליצור בסיס איתן לקיר כשהאבנים הקטנות יותר ישובצו בראש הקיר.

צידו החיצוני של הקיר צריך להיות בעל משטח ישר וחלק ככל שניתן. כל בליטה וקצוות שמצויות באבנים צריכות להיות מהצד הפנימי של הקיר. בכך יהיה לקיר בסיס טוב יותר על פני האדמה ומראה יפה יותר.

אם גם אתם רוצים לבנות בעצמכם קיר בסגנון הבנייה היבשה בחצר ביתכם, יהיה עליכם קודם כל לבחור את האבנים מהם תבנו. מומלץ מאד לחפש אבנים שפאותיהן זוויתיות כי אלה נערמות טוב יותר אחת על גבי השנייה ויחד הן יוצרות מנח מוצק הרבה יותר. כמעט בלתי אפשרי לבנות קיר מאבנים שהן יותר מעוגלות בקצותיהן, בלי שימוש בכמויות רציניות של מלט. לאבן האידיאלית יש שש פאות (ממש כמו לבריקים). למרבה הצער אין הרבה אבנים אידיאליות זמינות בשטח, לכן, אם אין ברירה, עדיף לחפש אחר אבנים זוויתיות שהן שטוחות יותר מהאחרות.

כדי להבין בכמה אבנים תצטרכו להשתמש לבניית הקיר, עליכם להכפיל את גובה הקיר ברוחבו ובאורכו. לדוגמה, אם גובה הקיר הוא שני מטרים, רוחבו אחד וחצי מטרים ואורכו עשרים מטרים – תזדקקו לכשישים מטרים מעוקבים של אבן.

היום, גם הבנייה המודרנית משתמשת בשיטת הבנייה היבשה הישנה והטובה:

  • – בגינה – משרדי גינון מציעים לבעלי בתים שרוצים ליצור אווירה ים תיכונית מיוחדת בחצר ביתם, לשלב בגינה את האבן הטבעית. אפשר לעצב מאבנים טבעיות מדרגות, טרסות או משטחים ולבנות אותם בשיטת הבנייה היבשה שמוותרת על השימוש במלט כמעט באופן מוחלט.
  • – בבית – ביצוע בנייה יבשה של קירות שעשויים מלוחות גבס. בנייה של קיר בלוחות עשויים מגבס ומחוזקים בסיבי זכוכית, תורמת ליצירה של "קיר נושם". זאת, בגלל איכות החומר שמאופיינת בנקבוביות. לוחות אלה מיוצרים במידות מדויקות וניתן להרכיב אותם כמו אבני לוגו – שקע לתקע.

עוד על לוחות גבס :

– הלוחות שעשויים מגבס קלים בהרבה מאלה שעשויים מבטון והם גם גדולים יותר. לכן ניתן גם לבנות מלוחות אלה בקלות רבה יותר, ולחסוך גם את הצורך ביציקה של חגורות מעל הפתח.

– המידות המדויקות של הלוחות מגבס מונעים ויברציות של הקיר שבנוי מלוחות אלה.

– התקנה של פסים באמצעות חומרי איטום בין הקיר לבין הריצוף מונעת חלחול של מים.

– בנייה יבשה באמצעות לוחות גבס יוצרת קיר חלק ואין צורך ליישר אותו באמצעות טיח. הבנייה היא על גבי הריצוף כך שבעתיד יהיה קל לערוך שינויים במבנה חדרי הבית, אם יעלה הצורך לכך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here